5 Tips om om te gaan met een Corona-dip

5 Tips tegen de Corona-dip

Een periode van onzekerheid, veelvuldig negatief nieuws en stilleggen van sociaal leven kan voor veel mensen een moeilijke tijd betekenen. Sommige kunnen depressieve gevoelens of vermoeidheid vertonen. Je kunt best in een dip raken hierdoor.

Daarom is het goed om hier weerbaar en pro-actief mee aan de slag te gaan.

Onze 5 tips voor een assertieve  omgang met deze moeilijke periode:

  1. Ga zuinig om met informatie inname.

Het is soms moeilijk om je ervoor af te sluiten omdat het nieuws over de corona en alle maatregelingen elkaar zo snel opvolgen en overal zijn. Social media, kranten, tv etc. Er is ook veel nieuws dat niet klopt op de social media. Ga niet overmatig alles lezen en volgen want je hebt daar niets aan behalve dat het energie kost en teveel in je gedachten en gevoelens blijft steken.

Het beste is om, als je op de hoogte wil zijn, zo zuinig mogelijk het nieuws op te nemen. Doe dit bij voorkeur even in de loop van de ochtend en sluit je er daarna zoveel mogelijk voor af. Het kan namelijk gevoelens beïnvloeden en je negatieve energie geven waardoor je moe, lusteloos en gedemotiveerd wordt. Vermijd het nieuws en social media in de avond voor het slapen gaan omdat het dan nog wel eens kan nawerken en je onrustig slaapt.

  1. Eet gezond, slaap voldoende, sport en doe dingen waar je blij van wordt.

Het is belangrijk goed te letten op je voeding, slaap en beweging. Combineer dit met een stukje ontspanning en afsluiten van al het negatieve. Je zult dan merken dat je niet continu in negatieve gedachten blijft hangen of vermoeid raakt. Onderneem leuke dingen en help anderen. Hier krijg je energie van.

  1. Maak van een nood een deugd.

Omdat alles wat stil valt en je waarschijnlijk ook thuis werkt of even geen uitjes hebt kun je deze tijd gebruiken om even stil te staan bij wat je leuk vind. Je kunt die dingen doen die je nog altijd wilde doen maar niet aan toe kwam. Verf die muur die je nog wilde doen, doe de tuin, schrijf dat boek, werk je administratie bij etc. De klusjes die je uitschuift, niet aan toe kwam of minder leuk zijn. Dat geeft uiteindelijk rust en opgeruimd gevoel.

  1. Beperk je beeldscherm inname

Leg die computer, telefoon of ondersoort beeldscherm even weg en praat met je huisgenoten/familieleden. Doe een ouderwets spelletje of ga samen even de natuur in. Dit zorgt voor wat quality time en rust. De buitenlucht/ natuur helpt overigens ook door inname zuurstof en beweging dat je beter slaapt, je creativiteit wordt aangewakkerd en je positieve gevoelens ontwikkeld.

  1. Relativeer.

Natuurlijk is het vervelend wat er gebeurt maar blijf ook relativeren. We leven in een vrij en veilig land. De zorg is goed. De meeste mensen knappen op van een ziekte. Er is voldoende voedsel en geld/werk is niet het belangrijkste in het leven maar gezondheid is wel belangrijk. Relativeer en blijf positief.

Gebruik deze tijd om goed te relativeren op je leven en weer eens stil te staan bij alle zegeningen die je hebt. Schrijf ze op, mediteer erover of wees eens stil in het moment en dankbaar voor al het moois dat je hebt.

Blijf in contact met anderen, zoek positieve energie en pak je weerbaarheid terug!
5 Tips om om te gaan met een Corona-dip

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *